Gwarancja ubezpieczeniowa – podstawowe informacje

Z gwarancjami ubezpieczeniowymi najczęściej będziemy mieć do czynienia uczestnicząc w przetargach lub wykonując kontrakty. Gwarancje takie nazywamy wtedy gwarancjami kontraktowymi.

Rodzaje gwarancji kontraktowych:

  • gwarancja wadialna – zamiast wpłacania wadium do przetargu,
  • gwarancja należytego wykonania – zabezpiecza cały kontrakt i jego terminową i prawidłową realizację,
  • gwarancja rękojmi – po wykonanie o protokole odbioru także jest wymagane zabezpieczenie na ewentualne wady gwarancyjne – często nawet do 5 lat,
  • gwarancja kaucyjna – często wymagana przy wynajmie długoterminowym np. z galeriami handlowymi lub centrami biznesowymi.

Zleceniodawca (inwestor) kontraktu może chcieć zawrzeć w umowie konieczność wniesienia zabezpieczenia przez wykonawcę kontraktu. Co to oznacza? Zleceniodawca chciałby mieć pewność, że wykonawca prawidłowo wykona swoją pracę. Wymagane zabezpieczenie w razie nieprawidłowego wykonania usługi miałoby być „zadośćuczynieniem” dla zleceniodawcy i pewnego rodzaju „karą” dla wykonawcy. Zabezpieczenie w większości przypadków jest wyliczane procentowo od całościowego wynagrodzenia za wykonanie kontraktu i może być wniesione w gotówce lub w formie gwarancji ubezpieczeniowej. 

Dlatego gwarancja ubezpieczeniowa jest pewnego rodzaju poręczeniem, które w sytuacji niespełnienia lub złamania wymogów kontraktu jest wypłacana zleceniodawcy.

Mówiąc o gwarancji ubezpieczeniowej powinniśmy wyobrazić sobie 3 strony umowy.

Towarzystwo ubezpieczeniowe udziela gwarancji wykonawcy kontraktu, zatem zabezpiecza interesy Beneficjenta. Jednak należy pamiętać, że gwarancja ubezpieczeniowa nie jest ubezpieczeniem. W sytuacji niewykonania lub nieprawidłowego wykonania kontraktu Towarzystwo Ubezpieczeniowe wypłaci Beneficjentowi kwotę gwarancji, a do Wykonawcy zwróci się o zwrot środków.

Jaki jest więc sens starać się o gwarancję? Najważniejszą zaletą gwarancji, jest to, że firma nie musi zamrażać swoich środków pieniężnych wpłacając ich jako zabezpieczenie na długie miesiące. Posiadanie gwarancji ubezpieczeniowej zdecydowanie podnosi kondycję finansową firmy, a także sprawia, że staje się ona bardziej wiarygodna dla kontrahentów.

Gwarancja ubezpieczeniowa nie jest powszechnym, czy też masowym produktem. Aby móc starać się o uzyskanie gwarancji należy spełnić szereg wymogów. 

  • Głównym wymogiem jest długość funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku. W większości Towarzystw będą to przynajmniej 2 lata. 
  • Doświadczenie firmy jest kolejną kwestią, która odgrywa istotną rolę w procesie udzielenia gwarancji. Podmiot musi wykazać swoje doświadczenie poprzez odpowiednie referencje od kontrahentów z zakończonych kontraktów.
  • Wykonawca kontraktu powinien również wykazywać się dobrą kondycją finansową widoczną na udostępnianych Towarzystwu dokumentach finansowych, a także nie mieć zaległości wobec instytucji takich jak ZUS czy US.
  • Towarzystwo Ubezpieczeniowe może wymagać od Wykonawcy dodatkowego zabezpieczenia, w razie gdyby doszło do wypłaty środków, a Zobowiązany nie miałby możliwości, aby zwrócić odpowiednie środki Gwarantowi. W takim przypadku jako zabezpieczenie najczęściej stosowane są poręczenia wekslowe, hipoteka lub zamrożenie środków na koncie.

Ścieżka uzyskania gwarancji często jest długim procesem, trwającym średnio ok. 2 tygodni. Cały proces składa się z kilku etapów: zebranie wymaganych dokumentów przez Wykonawcę, weryfikacja Wykonawcy przez Gwaranta, akceptacja draftu umowy gwarancyjnej przez Wykonawcę i Beneficjenta, wystawienie gwarancji ubezpieczeniowej.

Przy gwarancjach na małą kwotę proces jej udzielania może być znacznie krótszy, a to ze względu na brak konieczności dostarczania dokumentów finansowych. Mamy wtedy do czynienia z tzw. procedurą uproszczoną. Tak naprawdę jeśli firma spełnia minimalne wymogi (w każdym Towarzystwie są to różne wymogi) do przygotowania draftu umowy wystarczy podpisany kontrakt. 

Drogi czytelniku,

Jeśli nie jesteś pewien, jakiej gwarancji potrzebujesz lub czy jesteś w stanie otrzymać gwarancję ubezpieczeniową, napisz do nas! 

Zweryfikujemy z Tobą każdy przypadek i damy wskazówki jak dalej postępować.